Saturday, December 8, 2012

malam

assalamualaikum.

malam sudah tiba. :)
saya suka malam.sukasukasuka.
ada kedamaian dan ketenangan di situ. setelah berpagian dan berpetangan membanting tulang untuk kerja-kerja seharian yang endless. kan?

okay.bukan tu point saya sebenarnya.
just a reminder for us, what have we done fr our Deen today..? gulp.

saya sendiri harini agak membzkan diri dgn em...should i say; dunya? oh my.sobs.  alkisah semenjak balik dari melawat adek-adek terchenta nun jauh di sana dan disajikan dengan makanan yg enak lagi kreatif, saya pun menyimpan cita-cita besar untuk melakukan bnda yang sama. fr raudhahians terchenta.hee.dan tidak dilupakan sarah,zati plus akhwat2 tersayang. dan dengan semangat yang kemain berkobar ni saya pon dok mencari la barang2 untuk masak esok. (tmrw is my turn and i wish to make it more special coz' i know they'll miss me since im going back next week.perasan tak saya.hehe.)
so.nak dipendekkan cerita, semua kedai yang saya dah pegi takda bnda yang dicari tu. dan disebabkan semangat yang tadinya sangat menggunung, kekecewaan yang dirasakan pon sangatlah menggunung. Ya Rabb. sepetang kot saya carik. and finally plastik2 tu dipenuhi dengan biskut-biskut dan betik.kbai. =.=





ha..ni lah benda yang nak sangat saya carik tu. roller fr kimbab. mana lagi nak carik ni?

and this one. susah nak carik saiz besar tahu. :(






okay.sekianlah luahan hati yang sememangnya duniawi ni. boleh pulak kan sibuk carik bahan kimbab bagai sedangkan kat luar sana masih ada yang bersusah payah untuk sesuap nasik. maafkan saya. :(

 ...

oh malam.
hmm.teringat tafsir al-alaq.

'dan dari kejahatan malam apabila telah gelap-gelita'
(al-falaq:3)

malam.
saat yang sangat rentan munculnya sesuatu yang tersembunyi dan tak diketahui. macam binatang berbisa yang merayap carik mangsa.or mungkin musuh licik yang standby nak buat something yang tak elok.
saat rasa was-was, kesedihan-kesedihan dan kesusahan-kesusahan merayap dan mencekik perasaan. contoh macam bila malam, kalau tgah sedih or jiwa kacau tu memang sangat2 terasa dan mengganggu jiwa.kan?
saat syahwat bangkit ketika bersendirian. lebih-lebih lagi dengan suasana yang gelap.
dan..
saat 'conducive' syaitan melancarkan serangan bertubi-tubi.

tapi jahatkah malam tu? tak kan.
untuk menjawab persoalan ni kena tanya iman kita kot kan. macam mana kita beriman dengan  surah al-falaq ni. macam..binatang buas tu tak jahat pon kan. kegelapan malam tu sendiri tak jahat pon kan. it depends on how we control and handle the situation. tapi most importantly, kena berhati-hatilah kan sebab kita tak tahu apa yang akan jadik. kalau tak kunci rumah time malam mmg senangla pencuri nak masuk kan?

okay.dah taktahu nak tulis apa.tadi macam banyak bnda yang nak diluahkan. lain kali eh?
hopefully tak sia-sialah. mungkin anda patut bukak balik buku and study tafsir al-falaq ni. sebab apa yang saya tulis ni is only a part of it. baca, fahami dan berimanlah dengannya. pokoknya al falaq berkisar pasal perlindungan external yang mungkin masih lagi tak settle dalam diri kita. so..tunggu apa lagi. grab the chance and read the tafsir ^^ (punyalah malas nak cita kat sini kan.iskisk)

till then.
assalamualaikum.

p/s: mungkin tak lama lagi entry lain akan menyusul. :p
selamat malam readers.





2 comments:

  1. malam tu chantek kn.. n lagi chantek bila ada bintang n bulan.. mereka menerangi malam tu smpai nmpk cerah.. but depsite all that, there is HE that look after us.. sobs.. nanges T_T..

    ReplyDelete
  2. atie.huu.so true.tringat surat at-tariq yang atie share ngan kt ritu. :)

    ReplyDelete