Sunday, July 1, 2012

back to The One


assalamualaikum.

And so..Lately we may be exposed or unwillingly exposed or even accidentally exposed by the quote ‘kembali kepada Allah’. *angguk tanda setuju*

But then, do we really understand the deeper meaning of  those words? Jom sama2 kita muhasabah diri.

Some would say:

emm.kembali kepada Allah tu is...
Bila perempuan free hair start pkai tudung.
Bila mula berjinak-jinak bukak dan dengar ceramah agama.
Bila mula post ayat2 ‘islamic’ kat facebook atau twitter etc
Bila beli banyak stok buku2 agama pastu berhabuk kat rak buku
Bila suami isteri bercerai, isteri pakai tudung time pegi mahkamah.

But that’s not it.okay.memang betul semua tu dapat dekatkan dan kembalikan kita kepada Sang Pencipta TAPI kembali kepada Allah is beyond that.

Perkembalian kepada Allah ialah mengembalikan seluruh kehidupan ini kepada system hidup yang diatur oleh Allah untuk umat manusia sebagaimana digaris olehNya di dalam al-Quran. Perkembalian itu juga bererti penghakiman kepada al-Quran dalam seluruh kehidupan manusia.

Sumber: mukadimah tafsir fi-zilal 



Let me simplify that. Kembali kepada Allah tu ialah mempraktikkan islam di setiap minit dalam hidup kita. Tak kira kita kat mana, tengah buat apa, berapa umur kita, apa pekerjaan kita, sihat atau sakit, belajar atau tido, senang atau susah ; islam mesti ada pada setiap detik tersebut. Dan mestilah berlandaskan pada garis panduan (anak kunci) yang benar yakni al-quran dan sunnah lalu seterusnya menjadikan al-quran sebagai hakim kita. Hakim tu macam... apa yang kita nak buat, kena fikir balik, al-quran halalkan tak benda tu? See? :)




Firman Allah :
  
'Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah agama Islam secara keseluruhan; dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan memang  musuh kamu  yang nyata.'
(2:208)

' "sibgah Allah" Siapa yang lebih baik sibgah-Nya daripada Allah? Dan kepada-Nya kami menyembah'
(2:138)

Allah dah suruh kita masuk islam secara kaffah (baca:keseluruhan). kaffah tu macam mana?

Contoh yang senang saya kira.
Seorang perempuan, bila die pakai pencuci muka, benda tu takkan stop setakat tu ja.tapi, nanti lepas pencuci muka mesti pakai toner, pastu moisturizer, pastu sunblock, nak lagi muntij siap pakai foundation lagi. pokoknya mesti lengkap the whole set. jangan tabarruj ye. Kalau tak lengkap salah satu mesti tak tenangla hati nak kluar rumah nanti. 

Dapat tak apa yang saya cuba sampaikan? *angguk please*

Kaffahnya proses menjaga muka sampai every creams mesti di applykan. tak boleh ada yang tertinggal. macam tu juga harusnya islam diaplikasikan. bukan sikit2, bukan hanya separuh, bukan just masa solat, tidak hanya pada bulan Ramadan, tapi mesti menyeluruh dari semua aspek hidup kita. Start dari bangun tido sampailah saat kita nak tido balik. islam tu mesti ada.mesti. dan yang pastinya bukan cap ayam punya islam. 


Yang penting, benda yang kita seharusnya buat ni which is berhakimkan kepada sistem hidup yang Allah dah atur bukanlah suatu perkara sunat, yang kalau kita buat dapat pahala, tak buat is okay, bukan jugak perkara sukarela dan bukan perkara pilihan.nope! sebaliknya ini ialah perkara beriman atau tak. Iman kita kot. yang bakal menentukan akhiran hidup kita yang kekal tu nanti macam mana.


 

Ayuh semua.jom praktikkan islam yang sebenar dalam setiap nafas yang masih Allah bagi ni. Mungkin agak susah time permulaan ni tapi jangan risau, Allah kan ada. :)
 
Mohonlah pada sang Pencipta yang tak pernah jemu menyayangi kita.

Till then.peace.assalamualaikum.


Notakaki : tengok gambar Irma hasmie nikah pagi tadi. Abah.Mak.nak nikah bole??heeeeee *bling bling*

5 comments:

  1. like this post :) n like atie pny statement gk *wink2*

    ReplyDelete
  2. atie : wink2 ^^

    baby : huu.act kt takot jugak.setiap yang dibicarakan akan diuji.huu.smoga kita tetap tsabat.

    ReplyDelete
  3. haaaa.. boleh la bca blog sorang pkck tu.. ada housemate dia wat statement nak kawen.. hohoho

    ReplyDelete
  4. ameen ya Rabb. semangat2! \(^_^)/

    ReplyDelete